Mirela Micu-Matei

"If you think you are too small to make a difference, try spleeping with a mosquito". Dalai Lama

7 mituri despre start-up-uri

Number of View: 2100

startup

Mereu, in ultimii douazeci de ani, am apreciat initiativa privata si i-am admirat pe cei care isi depasesc zona de confort si isi iau soarta in maini. Si nu vorbesc numai de gigantii creativitatii antreprenoriale, Bill Gates sau Steve Jobs, de mai tinerii Mark Zuckerberg (creatorul facebook),  Larry Page și Sergey Brin (creatorii Google),  ci de oamenii simpli, care au initiativa, vor sa fie proprii lor stapani, stiu sa faca ceva bine si isi deschid, fie un atelier de mic mobilier, fie un boutique, fie o firma de programare software, etc. etc.

Din perspectiva mea, la noi, oamenii acestia sunt prea putini, prea ignorati, prea impovarati de taxe. Fireste, nu vorbesc de patura subtire de “nouveau riches” creati de interminabila tranzitie si de lacomia politicienilor. Ei fac parte dintr-o alta realitate si poate dintr-o alta discutie.

Revenind la antreprenorii nostri si constatand rata enorma de insuccese legate de astfel de intiative, si fara a avea vreo cat de mica pretentie de a epuiza subiectul, intreb:

Cat de pregatiti sunt ei sa faca fata rigorilor si riscurilor implicate de un start-up?

Ce mituri detinem in mentalul nostru despre start-up-uri? Inventariez cateva, fara a avea pretentia ca am epuizat macar jumatate de lista:

1. Geniul creativ: Este suficient sa ai o idée noua, inovativa (un produs sau un serviciu), pe care nu a mai avut-o nimeni si succesul este asigurat.

2. Antreprenorul darz: Munca neintrerupta, hotararea si perseverenta fara limite sunt suficiente pentru a avea succes.

3. Toata lumea recunoaste imediat si fara echivoc un produs sau un serviciu cu adevarat creativ.

4. Un produs bun insotit de un buget de marketing generos constituie cheia succesului.

5. Pe langa o idée de produs inovativ, calitatile de leader ale antreprenorului si calitatea echipei sunt determinante pentru succes.

6. Un antreprenor se va plictisi de afacerea sa, devenita “de succes” si o va vinde, cautand o alta provocare.

7. Pentru a deveni antreprenor, ai nevoie de un grad mare de toleranta la risc, de disponibilitatea de a munci 24 ore pe zi si de a renunta la viata personala.

Cele de mai sus sunt fireste clisee, modele pe care ni le construim, in functie de personalitate, educatie si experienta de viata, pentru a ne explica lumea in care traim si atat de mult cautatul si dificil de definitul “succes”.  Miturile despre “antreprenorul de succes” sau “afacerea de succes” arata cat de mult sunt interesati oamenii de aceste subiecte. Este firesc si este bine asa, caci daca nu ne-am fi dorit mereu mai bine, pentru noi si pentru ai nostri, probabil am fi locuit si acum in pesteri…

Din pacate, la nivel mondial, un procent foarte mare de noi intreprinderi se impotmolesc pe drum si falimenteaza, desi indeplinesc toate cuvintele cheie de mai sus: creativitate, inovatie, perseverenta, munca sustinuta, etc.

Cum vedeti voi lucrurile?

Demolam miturile in articolul urmator.

About

By | October 15th, 2013 | LEAVE A COMMENT