Mirela Micu-Matei

"If you think you are too small to make a difference, try spleeping with a mosquito". Dalai Lama

Start-up, intre mit si realitate

Number of View: 4033

 

Citesc de cateva zile o carte incitanta din domeniul afacerilor.

Se numeste :The Lean Start-up”, este scrisa de Eric Ries si publicata de Editura Crown Publishing Group, division of Random House din New York.

Autorul este el insusi un antreprenor si isi descrie in primele pagini aventurile sale de antreprenor al unei firme cu mare potential, dar care a dat faliment. Nu a fost singurul sau faliment, ci doar primul. Au urmat si altele. Pe scurt, scrie din experienta proprie, nu poate fi acuzat ca teoretizeaza doar pentru placerea teoriei in sine. Ries descrie primele start-up-uri la care a participat si si pune bazele unui set de metode prin care antreprenorii se pot pazi de esec. In present, Ries are atat de mult success, incat o buna parte din viata si-o petrece impartasind antreprenorilor potentiali din experienta sa, in cadrul unor conferinte si pe blogul personal www.startuplessonslearnd.com.

Ries a preluat conceptul ‘LEAN’ (proces suplu, care elimina orice risipa si se concentreaza pe crearea de valoare adaugata ) de la Toyota Production system.

Iata cateva din principiile sale:

  1. Un start up este o institutie gandita si  initiata de oameni, cu scopul de a crea produse si servicii noi, in conditii de extrema nesiguranta. Desi initiativele sale sunt din domeniul aplicatiilor software on-line, principiile sale pot fi aplicate in orice industrie si la orice scala.
  2. Antreprenoriatul (creativ, inovativ, incert si divergent) nu este un antonim al managementului (riguros, organizat, stabil) ci este o forma de management, adaptat unui context de maxima incertitudine.
  3. Viziunea unui start-up se materializeaza cu ajutorul invatarii confirmate – acel tip de invatare care rezulta din experimente frecvente prin care antreprenorul isi testeaza elementele viziunii.
  4. Constructie – Masurare – Invatare. Sunt activitatile fundamentale ale unui start-up, si constituie ub ciclu care transforma ideile in produse, masoara reactiile clientilor si invata sa persevereze, sau sa modifice radical. Succesul inseamna accelerarea la maximum a acestei bucle de feed-back.
  5. Responsabilizarea inovatorilor – inca din primele momente antreprenorii sunt responsabili de focalizarea pe activitatile considerate in general “plictisitoare”: masurarea progreselor facute, impunerea de tinte, prioritizarea muncii.

De ce esueaza atat de multe initiative de start-up?

Ries pune acest lucru pe seama a ceea ce se numeste in management paradoxul nepriceperii calificate (aplicare incorecta a aptitudinilor intr-o alta arie decat cea pentru care sunt relevante). Intr-o afacere consolidata, o planificare corecta, o strategie puternica si multa cercetare de piata sunt premizele stabilitatii si cresterii, dar aplicarea lor la start-up, care evolueaza in conditii de incertitudine, este gresita si o sursa sigura de esec. In acelasi timp, la fel de neproductiva este idea ca un start-up inovativ, haotic, disruptiv nu are nimic de a face cu managementul – rational, previzibil, echilibrat. Pasiunea, energia si viziunea antreprenorului constituie resurse pretioase intr-un start-up si ne-irosirea lor trebuie invatata.

Sunteti sau ati fost in situatia de a initia si participa la un start-up? In ce masura sunteti de acord cu cele de mai sus?

About

By | October 29th, 2013 | SHOW COMMENTS (3)

3 Responses

  1. Bodgan Nafornita says

    Buna Mirela,

    sunt un fan al lean start-up. Eric Ries are meritul de a fi dat un nume si un concept coerent miscarii lean start-up.

    Daca insa vrei sa citesti cu adevarat cum se aplica conceptul, iti recomand pe Ash Maurya, cu cele doua carti cruciale ale sale: “Running Lean” si “The Customer Factory” (in curs de aparitie). Iti garantez ca vei fi tentata sa-ti iei notite in permanenta :-)

    Comentez destul de des despre acest concept pe blogul meu, daca esti interesata.

    Cele bune,
    Bogdan

    • admin says

      Buna Bogdan,
      Iti multumesc mult pentru ca ai citit si pentru ca ai comentat.
      Este un subiect foarte incitant, nu-i asa?
      Iti multumesc mult pentru recomandari. Stiam de Ash Maurya si de Running Lean. Astept si The Customer factory…

      Iti doresc succes in tot ceea ce faci,
      Mirela

  2. Alina says

    Am citit cartea acum ceva vreme si mi-a placut foarte mult. Ce consider eu ca este esential atunci cand initiem un start-up este sa avem foarte clar conturat in minte “de ce-ul” initiativei noastre. Aceasta intrebare este cea care determina apoi “cum” facem si “ce” facem, permitand o marja de creativitate foarte mare. Totodata, constructia clara a viziunii si a intentiei noastre ne confera diferentierea fata de alte afaceri de acelasi gen si ne permite sa ramanem constanti in perioadele de incertitudine. Sa nu uitam astfel ca Apple nu a vandut niciodata laptopuri, ipod-uri, iphone-uri, etc. ci un alt mod de a face lucrurile.