Mirela Micu-Matei

"If you think you are too small to make a difference, try spleeping with a mosquito". Dalai Lama

Viziunea in Start-up din perspectiva lui E. Ries

Number of View: 32261

Postarea de fata continua prezentarea cartii “Lean Start-up” de Eric Ries.

Greu de imaginat un start-up fara viziunea unui produs inovativ, si/sau a unui serviciu inovativ, si/sau a unei tehnologii innovative care sa resolve necesitati sau sa creeze necesitati, fie in randul consumatorilor, fie in randul intreprinderilor existente.

In mentalul colectiv, antreprenorul, cel care detine suficienta creativitate pentru a defini o viziune coerenta si capabila sa atraga adepti, este un personaj iesit din comun, stimulat de incertitudine si haos, dusman neimpacat al stabilitatii si birocratiei.  Ries considera ca tocmai un astfel de profil este responsabil pentru dezvoltarea greoaie a unor start-up-ur,i bazate initial pe idei de exceptie si chiar pentru esecul lor. Ries considera ca antreprenoriatul are nevoie de disciplina manageriala pentru a valorifica oportunitatile antreprenoriale generate de viziune. Este acelasi tip de disciplina manageriala cu cel asociat conceptului de productie supla (lean manufacturing) conceput si dezvoltat de managerii de la Toyota in anii ’80. Ideile de baza sunt:

Incurajarea creativitatii si responsabilitatii personalului, la toate nivelurile, managementul prin implicare

Controlul stocurilor, prin aprovizionarea de tip ‘just-in-time’ si micsorarea loturilor de productie

Accelerarea tuturor ciclurilor de productie, in final a ciclului cash-to-cash

Eliminarea tuturor activitatilor care nu adauga valoare si a tuturor elementelor de risipa

Controlul asupra calitatii, mentinerea unui nivel ridicat al calitatii pentru intreaga productie

Astfel, Ries pune la baza antreprenoriatului ideile din Lean Production si isi dezvolta conceptul propriu – Lean Start-up, set de practici prin care mareste considerabil sansele unui noi intreprinderi sa se dezvolte. In loc de a stabili strategii si planuri complexe, bazate pe presupuneri  incerte si a caror indeplinire necesita resurse considerabile, fara siguranta succesului, el pune la baza activitatilor bucla de feedback Constructie – Masurare – Invatare.

Elementele viziunii sunt inglobate intr-un produs, care nu este perfect la inceput, dar este lansat si este permanent testat, masurat, in relatia cu consumatorul. Aceasta este marea diferenta fata de abordarea traditionala, care perfectioneaza viziunea materializata intr-un prototip consumand resurse importante, pentru a constata, in mult prea multe cazuri, ca clientul nici macar nu isi doreste acel produs.

Procesul de invatare continua, pe masura ce adaptam variantele produsului la cerintele clientilor; schimbarile sunt incrementale, adaptand din ce in ce produsul, sau la un moment dat, pot fi semnificative: organizatia executa o “pirueta” (sau “pivot”, respectiv o schimbare majora de directie), pentru a raspunde cerintelor din piata.

Astfel, un antreprenor va cauta o sinteza intre viziunea sa initiala si ceea ce sunt dispusi clientii sa accepte.  Iar acest lucru se intampla numai experimentand produsul sau serviciul inca de la inceput, in relatia cu clientul, scopul fiind ca prin experimentare sa se identifice modul de a cladi un business sustenabil in jurul viziunii. Sustenabil inseamna ca produsul sau serviciul aduce valoare pentru clienti si nu numai pentru adoptantii timpurii, ci pentru segmente mari care sa asigure dezvoltarea afacerii.

Aceasta parte a cartii este plina de exemple atat din experienta proprie a autorului, cat si din situatiile cu care a luat contact in anii de cand a dezvoltat conceptul “Lean Start-up” si a inceput sa-l promoveze.

 

 

About

By | November 11th, 2013 | LEAVE A COMMENT